Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartsenpraktijk De Wielkamp? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 020 - 303 45 00.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:15 - 12:00 | 13:00 - 17:00
dinsdag08:15 - 12:00 | 13:00 - 17:00
woensdag08:15 - 12:00 | 13:00 - 17:00
donderdag08:15 - 12:00 | 13:00 - 17:00
vrijdag08:15 - 12:00 | 13:00 - 16:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Wielkamp 1c
Zaltbommel 5301 DB
Route

Patiëntervaringen

2221 reviews · ⭐ 8.9 gemiddeld

Top praktijk

Vriendelijke mensen, hebben begrip als je angst oid hebt, zijn leuk met kinderen

Professioneel

Prettige en rustige benadering, vriendelijk en professioneel

Hele goede hulp en tips

Mijn ervaring met mondhygiëniste pegah goede ervaring gehad. Zeer kundig.

Al járen bij deze tandarts!

Uitstekende zorg. Altijd een gezellig praatje. We zijn al járen bij deze tandarts, dat zegt al voldoende. Bij spoed ook altijd snel geholpen.

Top ervaring

Melanie heeft mij goed geholpen

Prima zorg

Vakkundige medewerkers en altijd vriendelijk

alles ok

goed

Ontvangst en behandeling zijn zeer prettig.

Mijn afspraak liep volgens schema. Communicatie via email over de afspraken vind ik erg handig. Communicatie met arts en assistentes is uitstekend.

Prima

Goed geholpen alles volgens afspraak

Fijne behandeling en zoals altijd vriendelijk en betrokken

Fijne behandeling en zoals altijd vriendelijk en betrokken

Tevreden

Mijn mondhygieniste heeft de werkzaamheden naar volle tevredenheid uitgevoerd.

Vriendelijk geholpen

Deze tandarts maakt een tandartsbezoek een stuk aangenamer.

Ik ben snel, prettig en vakkundig geholpen.

Zie boven.

Prima. Werd snel en efficiënt geholpen

Prima en snel geholpen na een acuut probleem. Er werd direct naar een oplossing gezocht en geboden.

Zeer goed

Hele lieve vriendelijke mensen in deze praktijk

Goed geholpen. Duidelijke uitleg.

Het verliep vlot, het was duidelijk wat we gingen doen en waarom. Geen op- of aanmerkingen. Ik ben tevreden:)

kundig en goed

De behandeling is klantvriendelijk. Let er op de reacties van de persoon in de stoel, en stopt, indien nodig, even met de behandeling.

Top

Top service, en vriendelijke.

supersnel en vakkundig geholpen

Er wordt volgens afspraak gewerkt. Ik hoef bijna nooit te wachten en kan vaak zo doorlopen. Personeel is vriendelijk en kundig. Ook bij onverwachte situaties snel ingepland voor een afspraak en vaak bij je eigen tandarts.

Netjes en snel

Netjes en snel

Goed

Vriendelijk en goed gehandeld met een duidelijke uitleg

Goed

Fijne tandarts

Prima vakwerk geleverd

Goed en pijnloos

Fijne tandartsenpraktijk met vriendelijke, deskundige werknemers.

Ik heb fijne ervaringen met deze praktijk. Ik word altijd netjes geholpen en te woord gestaan. Als er een probleem is wordt het ook netjes opgelost.